Gratinera mera!

Här på bloggen kanske det verkar som att jag bara bakar och äter en massa sötsaker?! Och ja, det blir ju en hel del. Men jag äter faktiskt mat också!

Gårdagens middag var knappast spektakulär eller nyskapande, men ändå bloggvärd tycker jag. Ett kylskåpsplock som blev riktigt lyckat: pasta- och vitkålsgratäng med bacon och ädelost.
Jag tror faktiskt inte att jag har gjort pastagratäng hemma förut, annat än i form av lasagne. Men igår blev jag himla sugen, så jag tog vad jag hade, och det gick över förväntan! Jag gjorde dessutom den stora upptäckten att det faktiskt går utmärkt att göra en redd sås på sojamjölk – det har jag inte testat innan.

Ellens enkla pasta- och vitkålsgratäng med bacon och ädelost

Jag kokte pastan och vitkålen al dente. Under tiden stekte jag purjolök och bacon. Sedan värmde jag upp en skvätt sojamjölk, vispade ned lite maizena och smakade av med örtsalt, vitpeppar och muskot. Avslutningsvis smulade jag ned lite Roquefort (min absoluta favoritost) i såsen.
Sedan blandade jag alla ingredienser i en form och gratinerade i ugnen på 200°C i en kvart eller så.
Ät och njut!

Det här är en bra bas för en gratäng, som kan varieras efter vad man gillar och råkar ha hemma.
Tack vare sojamjölken är rätten nästintill laktosfri – ädelosten kan man ju skippa om man vill.
Vegetariskt? Byt ut bacon mot champinjoner!
Glutenallergiker, LCHF-ätare eller andra som undviker pasta: kan helt enkelt utesluta den och ha i mer vitkål istället, det blir minst lika gott!

Kommentera

