Tårtbeställning

För en vecka sedan fyllde en kompis till mig år. Eftersom han själv inte är Stockholmare kom han till mig innan och frågade vilket konditori i stan man ska köpa tårta hos. Jag var tvungen att erkänna att jag inte vet var man ska gå, eftersom jag alltid bakar själv… istället erbjöd jag mig alltså att göra just det!

Det blev en variant på det som i mina ögon är Tårtornas Tårta: Prinsessan.

Jag gjorde en vanlig anslagsbotten. (Sju sorters kakor är min bibel på den fronten.) Att köpa färdiga tårtbottnar tycker jag är en hädelse, svårt är det inte att göra egna… Ännu starkare i min övertygelse blev jag efter att ha sett det här!
Marsipanlocket köpte jag dock färdigt, men någon gång ska jag absolut försöka göra ett eget!

Som fyllning hade jag ett lager lingonsylt, blandat med Coops frysta ”Trädgårdsbär”-blandning blåbär, hallon, vinbär, björnbär).
I andra lagret hade jag en vit chokladmousse.  Sedan täckte jag hela tårtan med ett tunt lager grädde för att ”limma” fast marsipanlocket.

Det var första gången jag gjorde en chokladmousse som tårtfyllning, men definitivt inte sista. Det var enkelt, jättegott och variationsmöjligheterna är ju oändliga!

Vit chokladmousse
Hetta upp 3 dl grädde i en kastrull. Bryt ned 200 gram vit choklad i småbitar och rör tills de har smält helt. Häll upp smeten i en bytta och låt svalna i kylen över natten.
Nästa dag: använd elvisp för att vispa blandningen till en fast konsistens. Fyll tårtan och förvara i kyl fram till servering.

Fråga till eventuella läsare: har ni några favoritkondis i stan? Spontant tänker jag på de ”anrika”: Gunnarssons, Lindqvists, Vetekatten. Men kanske finns det några dolda pärlor?

Kommentera

