Årets semlor

Här blev det visst lite dåligt med uppdateringar. Men jag har bakat en del sedan sist!
Två omgångar  semlor i olika skepnad har det blivit. En i måndags och en i onsdags. På självaste fettisdagen blev det faktiskt ingen semla, men jag känner mig rätt nöjd ändå…

Som jag skrev här, hade jag planerat att göra något halvtraditionellt, och framförallt lägga krutet på en egen mandelmassa. Det gjorde jag också, och blev mer än nöjd med resultatet: den godaste mandelmassan – och därmed semlan –  jag har ätit!

Bullarna bakade jag efter receptet i Sju sorters kakor. Det innehöll hjorthornssalt, vilket gör semmelbullarna lite mindre kompakta än vanliga vetebullar. Tyvärr tyckte jag att man kände en liten bismak av hjorthornssaltet (ammoniak!), men det märktes inte sen när bullen väl var fylld. Fina och luftiga blev de i alla fall!

Mandelmassan gjorde jag genom att mala mandel och knåda ihop med florsocker. Jag hade också i  valnötter, som jag hackade för att få lite intressantare textur på massan. Sedan malde jag ner några hasselnötter också, för att balansera sötman från mandlarna. En nypa ekologiskt vaniljpulver blev pricken över i:et.
Jag har inga exakta mängder för massan (hade ingen köksvåg att tillgå) men uppskattningsvis var det:
120 g mandel
50 g valnötter
30 g hasselnötter
1 dl florsocker
1/2 tsk vaniljpulver
Ungefär hälften av massan gick åt för att fylla fyra normalstora semlor. Då spädde jag den också med lite mjölk för att få en lösare konsistens.

Grädden vispade jag som vanligt, utan socker, och hade sedan i en näve tinade blåbär.

Resultatet blev mycket smaskigt, och därför har jag dessvärre ingen bild… vi var för snabba helt enkelt! Föreställ er en semla med trekantslock och lila grädde, så vet ni! 🙂

Bild har jag däremot på onsdagens semla. Ja, semla i singular! Jag bakade till ett möte med min studentförening. Eftersom jag inte visste hur många som skulle komma, och eftersom det är ganska tidskrävande att fylla många semlor, gjorde jag helt enkelt en enda långsemla. Förutom att det är enklare att förbereda har det fördelen att folk själva kan ta en så stor bit som de önskar.
Till långsemlan blev det dock köpt mandelmassa och vanlig grädde utan bär. Också gott!

Nästan en meter semla

Kommentera

