Semmel-te

Vad gör man om man suttit halva kvällen och surfat runt i bloggvärlden, med resultatet att man åsamkat sig ett alldeles ohyggligt semmelsug? Och klockan är halv tio och ingen semla finns att tillgå?

Jo, man gör sig en kopp semmelte!

Jag fyllde en tekula med vanilj-rooibos och några stötta kardemummakorn. Sedan hällde jag över tevattet (som jag också hade haft kardemumma i under uppkoket). Medan teet drog värmde jag upp en skvätt sojamjölk, tillsammans med ekologiskt vaniljpulver och lite socker (behövs inte om mjölken är sötad).
Fördelen med sojamjölk är att den är mycket lättare att skumma än vanlig mjölk. Det gjorde jag alltså, med min lilla batteridrivna visp. Resultatet blir ett vitt fluffigt skum, som jag försiktigt skedade över i tekoppen.

Och vips så har man räddat sig ur abstinensbesvären med ett fluffigt, fantastiskt kardemumma- och vaniljdoftande semmel-te!

One thought on “Semmel-te

  1. Nelin skriver:

    Det låter lite läskig ;p

    Du, det här borde vara något för dig: http://tastecasting.se/

Kommentera

