Vad är svensk mat?

Jag har fortfarande inte lyckats se programmet Landet Brunsås i SVT. Jag har hört blandade recensioner, men eftersom jag verkligen gillar Lotta Lundgrens blogg Om jag var din hemmafru (redan namnet är ju fantastiskt!) så har jag höga förhoppningar.
Så här beskriver SVT programserien: ”I Landet Brunsås tar Henrik Schyffert, Erik Haag och Lotta Lundgren reda på varför vi svenskar äter som vi gör.”
Det första programmet hade rubriken: Varför älskar svenskar osvensk mat?:
Inget annat folk är så snabba på att göra främmande länders kök till sitt, som svenskarna. Vid det här laget är det länge sedan pizza, pasta, tacos, vårulle eller sushi klingade exotiskt i våra världsvana öron. I synnerhet i jämförelse med ursvenska specialiteter som kroppkakor, kalops och lappskojs.

Det här tycker jag låter jättespännande. Häromdan funderade jag nämligen på det där: vad som är svensk mat egentligen. Kroppkakor, kalops och lappskojs är bra förslag; sådant som man brukar kalla Husmanskost. Men jag har hört folk kalla även falukorv och stuvade makaroner för husmanskost. Eller fiskpinnar med potatismos. Svenskt? Kanske. Husmanskost? Tveksamt…

Hursomhelst. Anledningen till att jag började fundera på det här, var att jag häromdan var hos min pojkvän som bor i studentkorridor. Hans grannar kommer från hela världen, nu senast flyttade det in en australiensare och en kinesiska. Australiensaren kom ut i köket och skulle laga middag; meatballs. Han upplyste oss om att han hade ätit det en gång förut, och nu ville prova att ”göra det själv”. Med det menade han att hälla upp färdiga frysta köttbullar i en stekpanna och värma… Jag tycker inte att det räknas som att göra dem själv… men å andra sidan är det kanske så de flesta svenskar också gör?

Jag blev i alla fall sugen på att ordna en riktig svensk matkväll på korridoren, för att visa utbytesstudenterna vad svensk mat kan vara. Men frågan är – vad skulle jag laga? Hemgjorda köttbullar känns givet med tanke på nyss nämnda situation, men sen då? Laxpudding kanske, som är min favorit. Janssons ligger ju inte långt därifrån. När jag började fundera på efterrätter blev det ännu svårare – finns det någon typiskt svensk sådan? Ostkaka kanske?
Jag tror att det finns många rätter som vi tycker är typiskt svenska, men som har motsvarigheter i andra länder.

Vad tycker ni är riktigt svensk mat?

3 thoughts on “Vad är svensk mat?

  1. Natalie skriver:

    Rotmos & fläsklägg, tjärlknöl på älgstek, renskav, filmjölk, falukorv, isterband med dillstuvad potatis, sill, strömming, pitepalt, kantarellsmörgåsar, blodpudding, bruna bönor med fläsk, dillkött, kalops, gravad lax, knäckebröd, Kalles kaviar, korv stroganoff, kräftor, kåldolmar, kålpudding, lutfisk, smörgåstårta, surströmming, västerbottenost.
    Efterrätter är desto svårare som du säger…ostkaka, äppelkaka, äggost…svenska jordgubbar =), hjortron.

    • pannanochpennan skriver:

      Åh, en massa bra idéer! Kålpudding och smörgåstårta kan jag tänka mig på ett buffébord (även om den senare inte är någon personlig favorit). Renskav är ju en jättebra grej, både svenskt och riktigt gott! Surströmming är kanske lite magstarkt för den ovane, liksom blodpudding. Kanske inte det första man ska servera till någon som är ny i landet 🙂
      Äggost har jag aldrig ätit, men egen ostkaka har stått på att-göra-listan länge så det är väl på tiden!

      Tack för din kommentar, kul att någon har hittat hit! 🙂

  2. Johnny johansson skriver:

    Ja, stroganoff låter ju väldigt svenskt?…….falukorven, nja det var väl tyska bergsmän i Falu koppargruva som gjorde den korven har jag hört.

Kommentera

