En helt (o)vanlig rulltårta

Jag älskar att baka och har bakat ganska mycket i mina dagar. Kakor, skorpor, tårtor, wienerbröd, macarons, semlor, vetelängder; you name it.
Vissa saker är förstås roligare än andra att baka. Sockerkaka eller vanliga muffins har till exempel aldrig tilltalat mig särskilt mycket: det är helt enkelt för få och tråkiga moment i det, och resultatet är inte heller så spännande. (Fast det är klart, om man börjar experimentera med smaksättning eller gör riktiga ”fluffins” med en massa fyllning och toppings, då blir det en annan sak.)

Men sedan finns det några saker, som jag verkligen undviker att baka – för att jag är rädd för dem. Jag är lite av en perfektionist och blir lätt irriterad om något går snett. Därför har jag stämplat vissa bakverk som ”riskabla”. Ett av dessa bakverk är rulltårta!
De gånger  jag har gjort rulltårta har det varit tillsammans med min mamma, för då kan jag låta henne sköta uppstjälpandet och rullandet. Eftersom jag är så rädd att den ska spricka!
Det här är förstås jättefånigt av mig, för rulltårta är ju egentligen något av det enklaste, snabbaste man kan göra. Och varje gång jag äter det kommer jag på igen hur gott det faktiskt är!

Så, idag tog jag tag i min fobi och gav mig på
En helt vanlig rulltårta:

  • 3 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vatten
  • + ev. smaksättning – jag använde vaniljsocker, lite malen ingefära och några droppar citronsaft
  • 2 dl sylt av valfri sort (idag tog jag hallon-rabarber-marmelad)

Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och ev. smaksättning, och rör ner tillsammans med vattnet.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 5 min (passa noga, den bränns lätt.) När kakan är klar, stjälp genast upp den på ett sockrat bakplåtspapper. Dra sedan bort det övre pappret (som var med i ugnen). Det går lättare om man penslar det med kallt vatten! Bred sylt över hela kakan och rulla ihop den. Försök att trycka åt ordentligt, så blir bitarna fasta och fina. Låt rulltårtan svalna med skarven nedåt.
Klappa dig själv på axeln och inse att det inte var så läskigt, trots allt. 🙂

3 thoughts on “En helt (o)vanlig rulltårta

  1. Fröken Dill skriver:

    När vi växte upp hade min syster och en av hennes kompisar rekord i rulltårtsbakning. På en frukostrast hann de hem till kompisen, baka en rulltårta OCH äta upp den!
    Hälsar fröken Dill

    • pannanochpennan skriver:

      Wow, det var bra jobbat! Ytterligare ett plus med rulltårtan alltså.
      Tack för att du delar med dig av historien! 🙂

      Ellen

  2. […] of Sweden, kan jag också pricka av en till grej på min lista med ”bakfobier”, som jag tidigare nämnt. Jag använde ju gelatin i toppingen på min cheesecake, och det är något jag har varit lite […]

Kommentera

