En semla är en semla är en…

Ännu är det ett tag kvar till fettisdagen – som i år infaller den 16 februari. Men precis som vanligt finns semlorna redan överallt: i bagerier, i mataffärer och i bloggvärlden.
Själv har jag aldrig varit särskilt semmeltokig (eftersom jag inte är överdrivet förtjust i vare sig grädde eller kardemumma), men det brukar ändå bli ett par stycken varje år.
Helst gör jag dem själv, i lite mindre storlek. Flera gånger har jag haft saffran i degen – gott! I år är jag dock sugen på att prova något nytt. Först tänkte jag bara göra egen mandelmassa, men varför stanna där? En hasselnötsmassa med kakao, en valnötsfyllning eller kanske lite bär i grädden?
Var tycker ni att gränsen går för att det ska få kallas semla? Har jag gått för långt i mina förslag? Karlsbadersemlor och Wienersemlor tycks ju vara ganska vedertagna, i alla fall i Stockholm..?

Enligt Wikipedia finns det semlor i Finland, Sverige, Danmark, Norge, Lettland och Estland. Men gräddfyllda bakverk kan man förstås hitta på fler platser. På bilderna ser ni ett par exempel som jag hittat utomlands, och tänkt just: semlor!

1. Japanska semlor i Tokyo

2. Franska semlor i Marseille

2 thoughts on “En semla är en semla är en…

  1. Nelin skriver:

    Semlor är underbart! Skoj att du också bloggar nu 😀

  2. […] jag skrev här, hade jag planerat att göra något halvtraditionellt, och framförallt lägga krutet på en egen […]

Kommentera

