Yoghurt, en typisk frukost – eller?

Jag har svårt för att äta söt yoghurt till frukost, och tycker att fruktyoghurten i Sverige generellt är ganska trist, med sötsliskiga och artificiella smaker.
I Frankrike däremot, där var det andra bullar… yoghurtgången på Monoprix var en dröm av krämiga, fruktiga yoghurtar som smakade som den bästa efterrätt.
För efterrätt var just vad de ansågs vara, av fransmännen själva. Jag anammade med glädje detta synsätt – i kombination med vanan att äta efterrätt varje dag. 🙂

Förmodligen skulle jag ha fortsatt på samma sätt här hemma, om bara yoghurtarna mötte samma standard. Tyvärr gör de sällan det. Efter många besvikelser har jag slutat köpa sötad yoghurt. Men så häromdan fick jag syn på en ny sort i hyllan, och den lät så bra att jag gav den en chans. (Självklart gick jag på marknadsföringen som stressar med att smaken är ”på tillfälligt besök”.)

Valios (laktosfria) vaniljyoghurt med kanel och äpple

Efter en veckas ihärdigt småsnattande ur paketet på kvällarna kan jag konstatera att det här är en riktig höjdaryoghurt, värdig att jämföras med de franska. Den är krämig och fyllig, med riktiga äppelbitar i. Kryddorna är i perfekt harmoni med varandra. Detta är äppelpaj med vaniljglass i yoghurtform!
Extra poäng för att Valio fortsätter att utöka utbudet av laktosfria produkter.

Kommentera

