Pimp My Noodles nr 1

Jag har inget emot snabbnudlar. Det är okej mat att ta till när man inte har tid eller ork att göra något annat. Det största problemet med nudlarna, särskilt om man äter dem ofta, är att de inte är särskilt näringsriktiga…  Själva nudlarna består av vetemjöl, tapiokastärkelse, palmolja och salt. Till detta tillsätts buljong gjord på salt, socker, kryddor, sockerkulörer  – och så en massa smakförstärkare förstås. Inget som skulle uppmuntras av vare sig Livsmedelsverket, GI-ätare, LCHF:are eller gourmetkockar…

Men om man nu ändå ska äta nudlar, kan man ändå göra det med lite finess. Här kommer alltså mitt första tips för Pimp My Noodles (vi börjar med basics):
Skiva en bit purjo och koka med nudlarna. Knäck sedan ner ett ägg i de färdiga nudlarna och rör runt tills det koagulerat till önskad konsistens. Klart!

Ägget gör att du får i dig mer protein och håller dig mätt längre. Nyttigare, godare – och dessutom roligare att äta eftersom det blir större variation på färg och konsistens!

Annonser

2 thoughts on “Pimp My Noodles nr 1

  1. Tova skriver:

    Pimp my noodles, rolig idé! Snabbnudlar slinker ju faktiskt ned någon gång ibland, fast jag brukar alltid köpa dem i asiatbutikerna (MYCKET roligare och starkare kryddningar).
    Brukar också köra med ägg i, eller kikärtor och lite hackade mandlar. Knaprigt och gott 🙂

    • pannanochpennan skriver:

      Ja, jag gillar också asiatbutikernas nudlar bättre. Kikärtor och mandlar var en kul idé, ska testa! Kanske redan idag, i det här ruggiga vädret…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: