Premiär

Så var det då dags, jag ger mig in i bloggvärlden! Jag har i flera år varit en flitig läsare av ett stort antal bloggar, varav flertalet är mat- och receptbloggar. Faktum är att det är på så vis jag har insett att bakning och matlagning är mitt primära fritidsintresse. Jo, jag har ju förstås länge vetat att det är något jag tycker om, men det blir än tydligare när jag tittar i min bokmärkesrad. 🙂 (Vilka som finns där får jag återkomma till!)

Jag älskar matbloggen som forum, då den oftast fungerar utmärkt både som inspirationskälla, slöläsning och uppslagsverk. Dessutom har den en direkthet som kokböcker saknar: man ser vem som ligger bakom rätterna, allt är provlagat och genom kommentarsfunktionen kan man ge och få respons på recepten. Det sistnämnda är  ju praktiskt och roligt för såväl läsare som skribent.

Att jag nu startar en egen blogg har flera anledningar. Dels vill jag ha ett ställe att samla egna idéer och favoritrecept på. Dels söker jag den nyss nämnda direktkommunikationen med likasinnade (som jag hittills fått tillfredsställd genom kommentarer på andras bloggar). Mitt intresse för skrivande är förstås inte heller helt oviktigt i sammanhanget. Drömmen vore att en dag få jobba med denna kombination av det jag tycker bäst om: att skriva om mat. 

Bloggen är således döpt efter de mina viktigaste redskap: pannan och pennan!

Kommentera

