Kokos- och citrontårta

På påskafton var jag bjuden på knytkalas. Jag tog tillfället i akt att baka en tårta, som jag gått och funderat på ett tag. Jag hade hittat små fina pastellfärgade kokosmaränger i en asiatisk matbutik, och ville baka nåt där de kom till sin rätt. Det blev en citrustårta med kokosbotten och gräddtopp. Jag utgick från ett recept på citronkaka från Anna Bergenström, och gjorde en del modifikationer.
Kokosmarängerna visade sig tyvärr vara snyggare än de var goda – men de var fina som prydnad i alla fall!

Citrontårta med kokos och lemoncurd

Botten:

  • 2-2,5 dl mjöl
  • 0,5 dl kokos
  • 0,5 dl socker
  • 125 g smör

Fyllning:

  • 3 ägg
  • 1,5-2 dl socker
  • 0,5 dl vetemjöl
  • skal och saft från en stor citron (ca 7 msk saft)

Topping:

  • ca 1 dl vispgrädde
  • 1-2 msk lemoncurd

Sätt ugnen på 200°C.
Hacka smöret i bitar tillsammans med mjölet. Tillsätt kokos och socker och arbeta snabbt ihop med fingertopparna till en jämn deg. Tryck ut i en springform, ca 24 cm i diameter. Grädda i ca 15 min.

Under tiden: vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, citronskal och citronsaft. Häll smeten över den förgräddade bottnen och ställ in i ugnen igen. I receptet stod det 10 minuter, men jag tyckte smeten såg väl rinnig ut då, så jag lät den stå kvar i närmare 20 min. Fyllningen ska fortfarande vara ganska lös och den stelnar lite efteråt. Man får känna med en provsticka vad man tror är lagom.

När kakan har svalnat: vispa grädden tillsammans med en klick lemoncurd (välj själv hur syrligt du vill ha det). Bred över kakan och dekorera efter behag!

Det här är mitt bidrag till Månadens sötsak på bloggen Söta Saker. Temat för april är Vår.

3 tankar om “Kokos- och citrontårta

  1. Sana skriver:

    så sött!

    • pannanochpennan skriver:

      Tack! Jag ska titta närmare på din blogg, det verkar finnas fina saker där med!

      //Ellen

  2. […] Ellen bakade ljuvlig citrontårta med kokos och lemon curd. […]

Lämna en kommentar